Standard News Monday, 19 September 2022

Τουρισμός: Η κρατούσα άποψη ότι η Κύπρος πουλάει, ανήκει στο παρελθόν!

Η επόμενη μέρα στον τουρισμό είναι τελείως διαφορετική. Πρέπει να δράσουμε γρήγορα, καινοτόμα και αποτελεσματικά, εγκαταλείποντας τον παραδοσιακό τρόπο και τα παλιά εργαλεία. Να βρούμε νέους «έξυπνους τρόπους».

Η χαλάρωση των κανονισμών – οδηγιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, δίνει την δυνατότητα οικονομικής στήριξης - βοήθειας όλων των κρίκων της τουριστικής αλυσίδας.  Ποια κομμάτια της αλυσίδας  θα πρέπει να τύχουν της στήριξης;

Απάντηση  είναι: Το αεροπλάνο (λόγω της ιδιομορφίας της χώρας). 

Το τοπίο στις μεταφορές θα είναι τελείως ανταγωνιστικό, η επιλογή της χώρας αλλά και του αεροδρομίου θα γίνεται με εντελώς νέα κριτήρια. Η αεροπορική μεταφορά θα είναι χρηματιστηριακό είδος και θα επικρατήσουν λογικές πλειστηριασμού. Αλήθεια, ποιές αεροπορικές εταιρείες θα επιζήσουν; και γιατί να πετάξουν στην Κύπρο;

Οι περισσότερες από τις ενέργειες μας Στοχεύουν σχεδόν μόνο στον 1ο Πόλο Τουρισμού (Tour Operators (T.O.) Sea and Sun, All Inclusive), που ως γνωστόν κάθε τέλος Οκτώβριου μεταφέρουν τα προγράμματά του σε άλλους προορισμούς. Στοχεύουμε στο καλοκαίρι του 2023 ή σε τουρισμό όλο τον χρόνο;

Στόχευση μας θα πρέπει να είναι η χειμερινή περίοδος του 2022 όλο το 2023 και συνέχεια για τουρισμό όλο το χρόνο.

Άμεσες ενέργειες μας θα πρέπει να είναι:

1. Ανάπτυξη και του 2ου Πόλου Τουρισμού

Ο τουρισμός: των 360 ημερών, του long stayer τους χειμερινούς μήνες ( αύξηση ενεργειακού κόστους στην Ευρώπη) του μεμονωμένου ταξιδιώτη, του «μόνιμου» επισκέπτη, του second home, summer home (σπίτι στη Μεσόγειο), winter brake, ο εναλλακτικός, ο αθλητικός, ο εκπαιδευτικός, ο ιατρικός, ο συνεδριακός, ο city break  κτλ. 

Ο ταξιδιώτης του 2ου Πόλου  είναι χρήστης των νέων τεχνολογιών, επιλέγει μόνος του τον τρόπο μετακίνησης και διαμονής. Είναι ανεξάρτητος, αισθάνεται ασφαλής και αναλαμβάνει ρίσκα. 

Ήρθε η ώρα να εστιάσουμε και στον 2ο Πόλο Τουριστικής Ανάπτυξης.

2. Προσέγγιση των αεροπορικών εταιρειών

Πρέπει να προσεγγίσουμε όλες τις αεροπορικές εταιρείες: BA, Lufthansa κ.λπ.,  Low cost (Cyprus Airways, EasyJet, Jet2, Ryanair, Wizz Air, Eurowings, Norwegian, airBaltic κ.λπ.) που επιχειρούν με προγραμματισμένες πτήσεις και των Τ.Ο. (Condor, TUI, Edelweiss  κλπ) που επιχειρούν με ναυλωμένες πτήσεις charter. Είναι οι σύμμαχοι μας σε αυτήν την προσπάθεια. Πρέπει να αναπτύξουμε τις σχέσεις μας με τις υφιστάμενες αλλά και νέες αεροπορικές εταιρείες σε μια  βάση ισότιμη, υγιή, με αμοιβαία κατανόηση και εμπιστοσύνη, αλλά προπαντός μακροχρόνια εταιρική σχέση. 

Κλειδί σε αυτήν την προσπάθεια θα αποτελέσουν και θα παίξουν καθοριστικό ρόλο : τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου της Hermes Airports, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και το Υπουργείο Μεταφορών.

Η λογική των υπερβολικών χρεώσεων και των υπερβολικά προκλητικών κερδών πρέπει να εγκαταλειφθεί. 

Η «έξυπνη» και διαφανής πρόταση 4 αξόνων:

i. Μείωση τελών. Όλα τα τέλη (ρυθμιζόμενα, μη ρυθμιζόμενα, μη αεροναυτικά τέλη) και όλες οι χρεώσεις προς τις αεροπορικές εταιρείες, να μειωθούν από 01/11/2022 έως 30/04/2023 . Το μεγαλύτερο ποσοστό του συγκεκριμένου κόστους να αναληφθεί εξ’ ολοκλήρου από τα αεροδρόμια. Το υπόλοιπο ποσοστό να καλυφθεί:

• Από τον φόρο διαμονής 

• Από τους Δήμους, τα Επιμελητήρια, τις Επαγγελματικές Ενώσεις  

• Από τις επιχειρήσεις που έχουν εμπορικές δραστηριότητες στα αεροδρόμια.

ii. Μειωμένος ΦΠΑ στις τιμές των εισιτηρίων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. 

iii. Έκπτωση για το ίδιο χρονικό διάστημα (01/11/2022 έως 30/04/2023), στις χρεώσεις προς όλους όσους παρέχουν υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης (handlers), με τη απαράβατη δέσμευση ότι οι εκπτώσεις θα μετακινηθούν ανάλογα στις χρεώσεις προς τις αεροπορικές υπηρεσίες.

IV. Ειδικά κίνητρα (Incentives), σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους θεσμούς του κράτους και της ΕΕ, για το άνοιγμα νέων αεροπορικών συνδέσεων με ευρωπαϊκούς προορισμούς και την ενδυνάμωση των ήδη υφιστάμενων, πάντα σε ετήσια και σε βάθος χρόνου δέσμευση. Πρώτα στη γειτονιά μας και αργότερα στους μακρινούς προορισμούς( long-haul).

Είναι προφανές ότι η επιτυχία όλων των παραπάνω εξαρτάται από την ουσιαστική παρουσία του κράτους με την ουσιαστική αξιοποίηση όλων των εργαλείων που διαθέτει και την υλοποίηση στοχευμένων πολιτικών. Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι τα μέτρα στήριξης που θα παρέχει το κράτος θα είναι ευκρινώς μετρήσιμα. Σε ό,τι δε αφορά τα αεροδρόμια, τα μέτρα στήριξης θα πρέπει να συνδέονται άμεσα όχι μόνο με ποιοτικά, αλλά οπωσδήποτε και με ποσοτικά κριτήρια, όπως  πχ ο αριθμός των επιβατών. 

3. Διαφήμιση

Θα ήταν παρακινδυνευμένη και σε μεγάλο βαθμό άστοχη η ανάληψη πρωτοβουλιών για τη συνέχιση της παραδοσιακής επικοινωνιακής τουριστικής καμπάνιας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Μόνο σπατάλη πόρων θα είχε ως αποτέλεσμα. Για τον λόγο αυτόν, όλο το βάρος της διαφημιστικής προωθητικής καμπάνιας του κυπριακού τουρισμού θα πρέπει να βασιστεί σε πρωτοβουλίες και επαφές,  πρέπει να γίνουν όλοι διαφημιστές: ξένοι επισκέπτες, επώνυμοι, ειδικά target group, Επιστημονικές Ενώσεις, Πρεσβείες, εμπορικοί ακόλουθοι, T.O., τουριστικές επιχειρήσεις, αεροδρόμια, αεροπορικές εταιρείες, κτλ.

Στόχος μας θα πρέπει να είναι οι πρωτοβουλίες να μπουν σε κάθε σπίτι και να εμπνεύσουν κάθε δυνητικό επισκέπτη. Χρειαζόμαστε ένα νέο «Nation-branding» και πλέον μας δίδεται η ευκαιρία, έστω και εξ ανάγκης,  να προχωρήσουμε αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Πρωταρχικό, όλων των παραπάνω, μέλημα θα πρέπει να είναι το εξής: Οι επιχειρήσεις να παραμείνουν «ζωντανές» και λειτουργικές, με τους εργαζομένους τους ενεργούς. Μόνο έτσι θα παραμείνει όρθια η κυπριακή κοινωνία, μόνο έτσι θα προχωρήσει ο μετασχηματισμός του κυπριακού τουρισμού, με βάση τα νέα δεδομένα, μόνο έτσι η Κύπρος θα καταφέρει να ανταποκριθεί αποτελεσματικά, σε τουριστικό και οικονομικό επίπεδο, στη νέα παγκόσμια «μετα-κανονικότητα».

Γιώργος Μωυσή 
Hospitality and Tourism Director 
Mansystems Business Consultant Ltd
Μέλος ΣΕΣΕΚ
Πηγή: KEBE

ΕΜΠΟΡΙΚΟ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ

HEADQUARTERS

Gladstonos 26A
Famagusta

PARALIMNI OFFICE

152, Georgiou Gourounia Ave
1st Floor, Office 3, 5281 Paralimni 

Tel.: +357 23829264 | Fax: +357 23829267 | Email: info@famagustachamber.org.cy

LIMASSOL OFFICE

Saint Andrew 339 2nd Floor
Office201
PO BOX 53124
3300 , Limassol

Tel.: +35725370165 | Fax: +35725370291 | Email: info@famagustachamber.org.cy

PIREAS OFFICE

Μέγαρο Ε.Β.Ε.Π. (4ος Όροφος),

Tel.: | Fax: | Email: info@famagustachamber.org.cy

Copyright © 2017 Famagusta Chamber of Commerce - All Rights Reserved | Developed and Hosted by Simplex - Cyprus Web Development, Cyprus Hosting